Companiile de stat redevin pușculițe de partid

Parlamentul a exceptat cele mai importante și profitabile 94 de companii de stat de la respectarea exigențelor legislației guvernanței corporative. Se revine astfel legal, în forță, la practica numirii politice a conducerii acestor companii și folosirii acestora ca pușculițe pentru partid și mijloace de recompensare a clientelei. „Sunt încălcate elemente și principii fundamentale pentru o țară modernă”, acuză Consiliul Investitorilor Străini.

By , in Companii de stat Știri on . Tagged width: ,

Camera Deputaților a votat ca 94 companii de stat – cele mai importante – să fie exceptate de la aplicarea exigențelor legislației guvernanței corporative. Legislația adoptată în 2011 (OUG 109) și 2016 (Legea 111) impune și companiilor de stat anumite rigori care caracterizează sectorul privat: proceduri de selecție a managerilor  și membrilor din consiliul de administrație, scrisoare de așteptări (ce așteaptă statul, ca acționar principal, de la noul management), mecanisme de monitorizare și control din partea statului – prin Ministerul de Finanțe și autoritățile tutelare – a gradului de respectare a indicatorilor de performanță stabiliți.

Cu 157 de voturi pentru, 71 contra și 4 abțineri, plenul Camerei Deputaților, care este și cameră decizională, a anulat practic toată această legislație dând liber legal la numiri politice la conducerea celor mai importante și profitabile 94 de companii de stat.

Lista este oferită de Hotnews. Mai mult, arată Hotnews.ro:

În cazul în care a fost uitată vreo companie, Guvernul va avea posibilitatea să o introducă și pe aceea, prin hotărâre, pe lista excepțiilor.

Transformaseră excepția în regulă

De altfel, de la revenirea PSD la putere, legislația guvernanței corporative nu a mai fost aplicată.

Ministerul de Finanțe nu a mai aplicat amenzi pentru nerespectarea Legii 111/2016, deși această lege a fost încălcată sistematic în acest an prin permanentizarea „interimatelor” la conducerea companiilor de stat.

În 2017 s-a ajuns ca să devină regulă excepția ce dădea autorității tutelare posibilitatea de numire de directori sau administratori provizorii. Legea 111/2016 de aprobare a OUG 109/2011 adăugase două noi articole care prevedeau posibilitatea numirii de „directori provizorii” și „administratori provizorii” cu mandate de 4 luni, până la finalizarea procedurii de selecție. Dacă procedura este suspendată sau anulată, mandatele provizorii continuă până la numirea unui nou director sau administrator. În baza acestei excepții, toate companiile de stat la care trebuia să fie organiza proces de selecție al managementului au ajuns să fie conduse de directori „provizorii” numiți politic.
FOTO – monitorulcj.ro

„Sunt încălcate elemente și principii fundamentale pentru o țară modernă”

Consiliul Investitorilor Străini – care reunește 130 de firme, 180.000 angajați și cifră de afacceri de 25% din PIB – a criticat decizia Camerei Deputaților.

Comunitatea membrilor Consiliului Investitorilor Straini observa in ultima perioada o crestere semnificativa a neincrederii in institutiile publice, atat a mediului de afaceri (FIC business sentiment index1), dar si a cetatenilor (cel mai recent Eurobarometru2), datorita numeroaselor modificari legislative care afecteaza economia si domnia legii in Romania.

Pe agenda politica a autoritatilor se regasesc o serie de decizii care, in opinia noastra, vor duce la slabirea statului de drept si a cadrului normativ necesar unei economii moderne:

1. Parlamentul tocmai a adoptat o lege prin care sunt exceptate majoritatea companiilor de stat de la regulile transparentei si managementului profesionist;
2. Interferenta din ce in ce mai vizibila a politicului in activitatea autoritatilor de reglementare, care ar trebui sa fie independente;
3. Propuneri legislative care pun sub semnul intrebarii separatia puterilor in stat si capacitatea sistemului de justitie de a veghea la respectarea legilor.

Sunt astfel incalcate elemente si principii fundamentale pentru o tara moderna, cu o economie competitiva care sa asigure bunastare cetatenilor ei. Aceste decizii luate fara consultare si fara o informare corecta a publicului si a mediului de afaceri vor oferi in continuare argumente suplimentare pentru adancirea neincrederii.

In plus, renuntarea la aplicarea regulilor guvernantei corporative in companiile de stat, va face imposibila aderarea Romaniei la Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE), obiectiv asumat in capitolul de politica externa al programului de guvernare.

Potentialul pe termen lung al Romaniei, inclusiv de a ajunge una dintre cele mai importante economii ale UE, poate fi atins prin canalizarea energiilor catre un astfel de obiectiv major si prin respectarea principiilor de transparenta, stabilitate si predictibilitate.