Modificarea legilor justiției. Propuneri periculoase

Organizațiile semnatare sunt profund îngrijorate de mai multe prevederi ale pachetului de modificări legislative prezentat astăzi, 23 august 2017, de către Ministrul Justiției, dl. Tudorel Toader, cu precădere față de acelea care vizează trecerea Inspecției Judiciare în subordinea Ministerului Justiției și scoaterea Președintelui României din procedura de numire a procurorilor-șefi ai Parchetului General, DNA și DIICOT.

Considerăm că trecerea Inspecției Judiciare în subordinea Ministerului Justiției, parte a Executivului, este o măsură care ar crea în mod evident premisele imixtiunii politice în puterea judecătorească și direct în carierele magistraților. Inspecția Judiciară a fost trecută în subordinea CSM tocmai pentru a elibera justiția de controlul politic la care era supusă înainte de 2004, iar o astfel de măsură nu poate decât să amintească de România din acea perioadă.

Considerăm că, dintre toate procedurile de numire și revocare în funcțiile importante din parchet, actuala procedură a fost singura care a generat premisele unei justiții penale reale în România, tocmai mulțumită unui mecanism tripartit care oferă contraponderi: Ministrul Justiției (reprezentant al Guvernului), Președintele României (ales direct de către cetățeni), CSM format din reprezentanții magistraților.

Actuala propunere este periculoasă întrucât, pe de-o parte, CSM nu poate decât să spună Da sau Nu unei propuneri venite din partea Ministrului Justiției, neputând să aleagă dintre numeroșii procurori din România, iar, pe de altă parte, răspunderea pentru decizie se va putea disipa între membrii Consiliului, care se vor putea ascunde în spatele votului secret.

Așadar, considerăm inacceptabilă excluderea Președintelui României din procesul de numire a procurorilor-șefi ai Parchetului General, Direcției Naționale Anticorupție și Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism. Prin menținerea rolului Ministrului Justiției și excluderea din acest proces a Președintelui României – demnitarul român cu cea mai mare legitimitate democratică, ales prin vot direct de către majoritatea cetățenilor României – s-ar crea un grav dezechilibru.

Așteptăm textul integral al tuturor propunerilor, inclusiv acelea privind răspunderea materială a magistraților, pentru a exprima un punct de vedere aprofundat.
Freedom House România
Expert Forum (EFOR)
Centrul Roman de Politici Europene – CRPE
Grupul pentru Dialog Social (GDS)