Galaţi: Asfaltul a răpit identitatea unei străzi istorice

Strada protipendadei gălăţene de altădată, Mihai Bravu, una dintre primele artere din Galaţi pavate în întregime şi străbătute de tramvai – parte a unui ansamblu urban de secol XIX, înscris pe lista monumentelor istorice – a fost modernizată de autorităţile gălăţene, piatra cubică fiind înlocuită cu asfalt. Deşi Direcţia pentru Cultură Galaţi a cerut revenirea la finisajul original al părţii carosabile, calupuri din granit, astfel încât imaginea de ansamblu să fie apropiată imaginii de epocă, s-a ajuns la un compromis. Comisia Zonală a Monumentelor Istorice a fost de acord ca strada să fie asfaltată, cu condiția să se păstreze pe mijloc o bucată de 20 de centimetri lățime, pavată cu piatră cubică.

By , in Orașul Uitat on . Tagged width: , , , , ,

Strada Mihai Bravu, pe tronsonul cuprins între arterele Gării şi Basarabiei, este parte a unuia dintre cele patru ansambluri urbane înscrise pe lista monumentelor istorice gălăţene: Ansamblul urban „Strada Mihai Bravu”. Mai mult, în centrul acestui tronson, la numărul 16, se află splendidul Palat al Comisiei Europene a Dunării, construit în 1896, la rândul său monument istoric unde astăzi funcţionează Biblioteca „V.A. Urechia”.

 În ianuarie 2014, aleşii locali ai Galaţiului au decis modernizarea străzii Mihai Bravu, pe tronsonul Gării – Basarabiei, care ajunsese într-o stare jalnică: trotuarele şi bordurile erau sparte, iar pavajul fusese „peticit”, din loc în loc, cu asfalt turnat direct peste calupurile de granit. Hotărârea prin care au fost aprobate modernizarea străzii şi indicatorii tehnico-economici, prevedea „un sistem rutier suplu” cu strat de mixtură asfaltică, şi încadrarea sistemului rutier cu borduri prefabricate din granit pe o fundaţie din beton.

Numai că, fiind vorba de o stradă protejată de Legea patrimoniului naţional, Primăria nu putea efectua lucrările fără avizul Direcţiei pentru Cultură.

Strada Mihai Bravu – iarna 2014

 

Aviz condiţionat

Direcţia pentru Cultură Galaţi nici n-a vrut să audă de asfalt şi borduri prefabricate. Avizul dat în iunie 2014 prevedea clar revenirea la finisajul original al părţii carosabile, calupuri din granit, marcarea traseului istoric al liniei de tramvai, borduri restaurate din piatră naturală de granit şi înlocuirea celor sparte. Mai mult, dalajul trotuarelor trebuie să fie din piatră naturală sau alt material cu aspect asemănător astfel încât imaginea de ansamblu rezultată trebuie să fie apropiată vederilor de epocă. Potrivit lui Marius Mitrof, consilier superior în cadrul Direcţiei Judeţene pentru Cultură, avizul a fost dat în urma unui studiu istoric care a arătat că strada Mihai Bravu este unică în oraşul Galaţi, cu o valoare urbană de excepţie şi de aceea trebuie restaurată atmosfera de epocă a străzii. Specialiştii de la Cultură au permis, însă, parcajele în lungul străzii, conform necesităţilor, modernizarea reţelelor subterane, refacerea zonelor de acces şi toate măsurile necesare pentru siguranţa traficului.

Strada Mihai Bravo – 2012 – Google Street View

Lucrări blocate şi scandal

În octombrie 2015, lucrările de modernizare a străzii au fost sistate după ce Comisia Zonală a Monumentelor Istorice de la Iaşi a constatat că există unele neconcordanţe între studiul istoric al străzii, pe baza căruia Direcţia Judeţeană pentru Cultură a dat aviz investiţiei, şi proiectul de modernizare a arterei, realizat de Primăria municipiului Galaţi. Ca atare, a stabilit că proiectul de modernizare trebuie refăcut, aşa încât să respecte condiţiile din avizul emis de Direcţia Judeţeană pentru Cultură din Galaţi: fără covor asfaltic şi borduri prefabricate.

Scandalul avea să izbucnească în Consiliul Local, unde primarul Galaţiului, Marius Stan, a trebuit să răspundă aleşilor nemulţumiţi de stadiul lucrărilor:  „Am avut lucrările suspendate o perioadă, pe nişte motive hilare, cu avizul de la Cultură. A trebuit să facem nu ştiu câte drumuri la Iaşi, să luăm un aviz pentru că am început un proiect şi trebuia să revenim şi să punem piatră cubică! Hai să fim serioşi! Până la urmă, s-a ajuns la un compromis, cu 20 de centimetri pe mijloc, care să simbolizeze cum a fost odată Mihai Bravu, şi să se scrie undeva, să se aducă aminte de una dintre primele străzi cu linie de tramvai în Galaţi, dar sunt lucruri care ţin de birocraţie”, a declarat primarul.

La un an de la modernizare

Strada modernizată a fost inaugurată în mai 2016. Aflat în campanie electorală, primarul Marius Stan s-a declarat nemulţumit de lucrările care au fost executate de firma Tancrad SRL şi care au costat 5,8 milioane de lei. Potrivit edilului, din aceşti bani, 4,8 milioane lei au venit din creditul contractat de Primărie de la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), şi trebuie rambursați cu dobândă, iar aproape un milion de lei – de la bugetul local.

La un an de la modernizarea străzii, pavajul trotuarelor este murdar. Pavajul de piatră cubică dă şi el semne de slăbiciune, unele dintre calupuri fiind deja sfărâmate şi spaţiate. Cât despre puieţii de tei care au luat locul teilor seculari ce făceau, cândva, umbră străzii, aceștia riscă să fie înghiţiţi de buruienile care au crescut în voie.

Sursa foto: „Viaţa liberă” şi Direcţia pentru Cultură Galaţi

Anca Melinte este redactor la cotidianul „Viata libera” din Galati unde, din august 2004, scrie articole pe domeniul politic-administratie si o pagina dedicata diasporei galatene. A intrat în presa în anul 2001, ca redactor la saptamanalul „Impact-Est”, si apoi la cotidianul „Impartial”.